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1차 세계대전 때 침몰한 선박에서 발견된 샴페인

2022-06-30



Champagne Stash Discovered in World War I Shipwreck Remains Out of Reach … for Now


A U.K.-based team is working to save bottles of Champagne, brandy and more in the wreckage of the S.S. Libourne, sunk by a German U-boat in 1918


As seafaring cargo, wine has been known to go down with the ship when disaster strikes. 

Such was the fate of a cache of bottles aboard the S.S. Libourne, a British steamer sunk by a German U-boat on Sept. 29, 1918, killing three members of the crew.


The Libourne remained lost off Britain’s southern coast until 2015, when it was discovered by 10994, a team consisting of naval historian and writer Ian Hudson, marine engineer Daniel Jayson and diver Luc Heymans, among others. 


But, as 10994 quickly learned, the wreck came with a surprising and potentially delicious twist: The ship was carrying a massive hoard of hooch, including bottles of Champagne (in both magnums and pint-sized bottles), white wine (possibly Sauternes), red wine (possibly Bordeaux), brandy and Benedictine liqueur. 


It’s difficult to estimate how many bottles the Libourne carried as it returned from delivering coal to Bordeaux, its final mission, as most of the booze was undeclared on the cargo manifest. 


But the bottles number well into the thousands, possibly the hundreds of thousands.


While many are predictably in bad shape, Hudson and Jayson expect that a significant number will be salvageable, even drinkable, meaning they could be worth tens of thousands of dollars. 


“For the Champagne, you can see the corks and the muselets—the cages—are protected,” Hudson said. “Some of the still wine corks are definitely intact; some of them have wax seals.”


10994’s overall strategy is to rescue and sell as many bottles as they can, donating a portion of proceeds to the Coastguard Association and Royal National Lifeboat Institution charities. 


As a guideline, the U.K. abides by the 2001 UNESCO Convention on the Protection of Underwater Cultural Heritage, which rules against disturbing underwater sites more than 100 years old. 


This means saving the bottles is a no-go. 


Hudson and Jayson argue that because the cargo is perishable and the Libourne has basically crumbled to nothing, the mandate doesn’t apply here. 


They hope to eventually receive dispensation, but there’s no knowing when that might be or how much longer any salvageable wines might survive. 


Even if permitted, 10994 would still need additional financing to continue its mission; the team is currently looking for backers.




1차 세계대전 때 침몰한 선박에서 발견된 은닉 샴페인들이 

지금 당장은 여전히 접근 불가능한 상황     


영국에 기반을 두고 있는 한 해저인양 팀이 증기선 ‘리부흔느 호’ 의 잔해더미 속에서 샴페인과 브랜디 등이 들어있는 병들을 인양하기 위해 노력하고 있다. ‘리부흔느 호’는 1918년 독일 잠수함  U보트에 의해 격침된 선박이다.

            

해상화물로 실려 있던 와인이 재난이 발생했을 때 해당선박과 함께 침몰하는 경우가 있는 것으로 알려져 있는데, ‘리부흔느 호’에 은닉되어 있던 술병들의 운명도 그러했다. 


한편 ‘리부흔느 호’는  1918년 9월 29일 독일 잠수함 U-보트에 의해 격침되었으며, 이로 인해 승무원 세 명이 목숨을 잃었다.  


이 선박은 2015년 ‘10994’ 해저인양 팀에 의해 발견되기 전까지 영국 남부해안 근해에 계속 실종된 채로 있었다. 10994 팀은 여러 사람들 중에서도 특히, 해군 역사학자이자 작가인 이안 허드슨과 선박 엔지니어인 대니얼 제이슨과 잠수부인 루크 헤어먼즈로 이루어진 해저인양 팀이다.  


하지만 10994팀이 이 선박을 발견하고 나서 곧바로 알게 된 사실은, 이 침몰선에는 놀랍고도 어쩌면 맛있을지도 모르는 반전도 숨겨져 있었다는 사실이다.


그것은 바로, 이 선박이 매그넘 사이즈의 병들과 파인트 사이즈의 병들에 담긴 샴페인과 화이트 와인 (어쩌면 소테른 백포도주) 그리고  레드 와인 (어쩌면 보르도 와인)과 브랜디와 베네딕틴이 담긴 병들을 비롯하여, 엄청 많은 은닉된 술을 수송 중이었다는 것이다. 

   

‘리부흔느 호’가  자신의 최종임무였던 보르도까지 석탄을 수송하는 일을 마치고 돌아 올 때  이 배에 몇 병의 술이 실려 있었는지 추산하기는 어렵다. 왜냐하면 이 술 대부분이 이 선박의 화물 적하목록에는 신고가 되어 있지 않았기 때문이다.      


하지만 이 술병들은 족히 수천 병에 달하며, 어쩌면 수십만 병에 달할 지도 모른다.   


예상대로 이것들 중 많은 것들이 상태가 좋지 않지만, 허드슨과 제이슨은 이것들 중 상당수가 인양 가능하고,  심지어는 마실 수도 있을 것으로 예상하고 있는데, 이것은 이것들이 수만 달러에 상당할 수도 있다는 의미다.           


“이 샴페인들의 경우, 코르크와 이 코르크를 감싸고 있는 철사 마개가  손상되지 않은 상태임을 알 수 있다. 이 스틸 와인들의 코르크들 중 일부는 분명 손상되지 않은 상태이며, 이 코르크들 중 어떤 것들에는 밀랍 도장도 찍혀 있다.”고 허드슨은 말했다.          



10994 해저인양 팀의 전반적인 전략은 최대한 많은 술병들을 인양하여 판매하고 수익금의 일부는 자선단체들인 ‘연안경비대 협회’와 ‘왕립구명보트협회’에 기부하는 것이다.    

영국은 2001년에 체결된 ‘수중문화유산 보호에 관한 유네스코 협약’을 하나의 가이드라인으로 준수하고 있으며, 이 협약은 100년이 넘은 수중 유적지들은 건드리지 말도록 규정하고 있다.   


이것은 이 술병들을 인양하면 안 된다는 이야기다.


허드슨과 제이슨은 이 화물은 변질되기 쉬울 뿐만 아니라 ‘리부흔느 호’는 사실상 허물어져 없어졌기 때문에, 이 규정이 여기에 적용되지 않는다고 주장하고 있다.     

이들은 결국 특별허가를 받게 되기를 바라고 있지만, 그게 언제가 될지, 인양 가능한 와인들이 얼마나 더 오랫동안 변질되지 않은 채 살아남게 될지, 알 길이 없다.      

비록 10994 해저인양 팀이 허가를 받게 된다고 해도, 자신들의 임무를 계속하려면 추가적인 자금조달이  필요하다. 그래서 이 팀은 현재 후원자들을 찾고 있다.     



[주요문구 정리]

*a stash :숨겨둔 물건, 은닉물 (=a cache =a hoard)

*a shipwreck:침몰선 

*out of reach:손이 닿지 않는 곳에, 접근이 불가능한 

*strike : (폭풍/재난 등이) 발생하다, 덮치다 

*aboard ~:(배/비행기 등에) 탑승한, 실린   

*wreckage: 잔해  

*consist of ~:~로 구성되어 있다/ 이루어져 있다  

*carry ~: ~을 수송하다, ~이 실려 있다  

*still wine : 거품이 일지 않는 와인, 스틸 와인

*in bad shape :상태가 나쁜, 상태가 좋지 않은  

*rescue ~: ~을 건지다/인양하다 (=salvage = save)  

*rule against ~ing : ~을 금지하도록 규정하다, ~하지 않도록 규정하다 

*disturb ~: ~을 흩트리다/건드리다 

*undeclared: (세관에) 신고 되지 않은  

*there is no knowing :알 길이 없다 





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